Sunde sorte sure bær

Surbær collage

Høst dine egne aroniabær og lav dine egne smoothies og juice

Aronia er en lille busk, som både kan pryde haven og samtidig bidrage med sunde bær. Fungerer godt som uklippet hæk.

Indianerne i den nordlige del af det centrale USA benyttede aronia til mad og medicin. Te af dampede aronia blev brugt mod forkølelse, og mosede bær blev brugt som sårheler. I begyndelsen af 1900 tallet kom planten først til Rusland og Skandinavien, mens resten af Europa måtte vente en del år.

Vidste du at…
Aronia i dag er en sund fødevarekilde, og du kan bl.a. finde aronia juice eller saft i mange specialbutikker. Bærrene stammer fra de samme sorter af buske, som dem, du selv kan plante i din have. Du kan altså selv fremstille lækre smoothies, juicer, saft og marmelade af egne dyrkede aroniabær. Bærrene smager ikke godt direkte fra busken, så de skal råsyltes først.

Råsyltede aronia

1 kg bær

300 g sukker

1 dl vand

1 tsk. citronsyre

Opløs citronsyren i vandet og ibland sukker og bær, som først skal mases, så saften kan trænge ud. Hæld på rene glas og lad bærrene trække i 2 – 3 dage. De råsyltede aronia kan holde sig i køleskabet ca. 2 uger. Aroniabærrenes indholdstoffer er videnskabeligt kortlagt, og bærret tilhører gruppen af super sunde bær. Mineraler som kalk, jern, molybdæn, mangan, kobber, bor, jod, kobolt samt vitaminerne A, B2, B6, C og E findes i aronia.

Sådan skal du gøre

Plantedybden har mindre betydning, når du planter aroniabuske, som trives i helt almindelig veldrænet havejord.
Vanding i forbindelse med plantningen og i tørre perioder. Aronia tåler en del tørke.
Beskæring af ældre buske fremmer bærsætningen, og du skal i det tidlige forår klippe op til 1/3 af grenene af ved basis af planten. Vælg de tykkeste og ældste grene.